Wraz z rozwojem malucha, zmienia się forma podejmowanej przez niego
aktywności zabawowej. Przed ukończeniem drugiego roku życia dominuje
zabawa indywidualna. Następnie ma miejsce etap naśladownictwa
(najczęściej między 3 a 4 rokiem życia). W późniejszych okresach
dziecko podejmuje coraz częściej wspólne zabawy z rówieśnikami,
dlatego ta aktywność ma tak ogromny wpływ na rozwój społeczny
najmłodszych. Około 3 roku życia dzieci personalizują zabawki,
mówią do nich i traktują je jako realnych towarzyszy zabawy.

Zabawa pozwala  na zapisanie w zachowaniu pewnych wzorców i schematów,
które wykorzystywane są w dorosłym życiu. Innymi słowy- aktywność
zabawowa pokazuje i uczy świata w formie dla dziecka przystępnej i
prostej.

Należy pamiętać, że dziecko bawi się po to, by stać się
dojrzałym. Bez tego nie można wychować człowieka samodzielnego,
gotowego do podejmowania kolejnych wyzwań. Zabawa jest źródłem
kontaktów społecznych, doświadczeń i przyjemności, niezbędnych dla
prawidłowego ukształtowania charakteru młodego człowieka. Dlatego
warto zadbać o to, bym dziecko miało odpowiednie warunki i
możliwości do podejmowania aktywności zabawowej. Pamiętajmy, że to
my, dorośli mamy największy wpływ na to, czym i w jaki sposób
dziecko się bawi.